De vorige les heb je geleerd hoe je zelf game objecten kan maken in Unity door daar verschillende componenten aan toe te voegen. Als je deze objecten weer wil gebruiken is het handig als je niet steeds die componenten weer toe hoeft te voegen. Daarom gebruiken we dingen die prefabs heten. Een prefab is een object dat in je in de Assets opslaat en dan vanuit daar weer in de Scene kan toevoegen.
Om een prefab te maken sleep je het object vanuit de Hierarchy (de lijst met objecten) naar de Assets. Doe dit nu met het blokje:
Als je nu dit blokje vanuit de Assets weer in de Scene sleept zie je dat er een nieuw object gemaakt wordt met dezelfde componenten en instellingen. Je kan van elk object een prefab maken. Maak bijvoorbeeld ook van het Player object een prefab, zodat je het later in andere levels makkelijk weer kan gebruiken en niet alles weer opnieuw hoeft toe te voegen en in te stellen. Als je aanpassingen maakt aan een prefab die voor alle objecten die met die prefab gemaakt zijn moeten gelden klik je rechtsboven in Inspector op Overrides en dan op Apply. Dit zal dan meteen alle objecten die met die prefab gemaakt zijn aanpassen.
Je kan de prefabs direct in de Scene View slepen, maar je kan ze ook in de Hierarchy slepen. Als je dat doet krijgen ze de positie die ingesteld is in het Transform component van de prefab. Dit kan handig zijn als je een blokje netjes op een bepaalde plaats neer wil zetten. Als je ctrl ingedrukt houdt terwijl je een object versleept verplaatst het alleen in sprongen van 1 meter:
Om sneller een level te kunnen bouwen met blokjes kunnen we ook een prefab maken van meerdere blokjes die bij elkaar horen. Dit doe je door sommige blokjes deel te maken van een ander blokje. Zet nu eerst 5 blokjes naast elkaar en sleep dan in de hierarchy de 4 laatste blokjes op de naam van het eerste blokje:
Als je nu een nieuwe prefab maakt van het eerste blokje door het in de Assets te slepen maak je een prefab van een hele balk die je in een keer weer in de Scene kan zetten! In de nieuwere versies van Unity zal Unity vragen of je een variant wil maken van de prefab. Klik dan op Original Prefab.
Je hebt nu geleerd hoe je objecten kan maken en een level te bouwen met blokjes, maar de Player kan behalve naar beneden vallen nog niet bewegen. In de volgende les gaan je je eigen componenten maken door in programmeertaal scripts te schrijven. Klik hier om naar de volgende les te gaan.