Welkom bij het eerste deel van de basislessen. In deze les gaan je beginnen met het werken in het programma Unity, waarin je je game gaat maken. Als je dit programma nog niet geïnstalleerd hebt, klik dan hier om naar de pagina te gaan waar staat hoe je dit kan downloaden en installeren. Als je dit wel gedaan hebt, start dan de Unity Hub op.


Klik nu bij de Projects in de Unity Hub op New om een nieuw project aan te maken. Selecteer bij Templates 2D. Je kan met Unity ook 3D games maken, maar dat is een stuk ingewikkelder, dus voor nu gaan we in 2D bezig. Je moet nu ook een naam voor je project verzinnen. Als je al een naam hebt bedacht zet die dan bij Project Name, anders kan je eerst je eigen naam hier neerzetten. Klik daarna op Create.


Als alles goed gegaan is kom je nu in een scherm dat er uit ziet als dit:

Dit is het scherm waarin je je game gaat maken! In het gedeelte van het scherm met de 2, in het midden van het scherm, ga je je level bouwen. Boven dit deel van het scherm zie je ook de startknop (►). Als je hier op klikt begint het level en kan je je spel uittesten. Als je dat nu doet zie je alleen een blauw scherm. Dit blauwe scherm is wat de Camera die in je level staat kan zien. Klik nog eens op de startknop om het spel weer te stoppen. Als je op het icoontje van de camera klikt zie je dat hij links in de lijst met alle objecten die in je level staan (de Hierarchy, nummer 1) geselecteerd wordt. In de Inspector (4) zie je nu de details van dit object.

Bovenaan zie je de naam van het object (Main Camera). Je kan hier ook klikken om de naam te veranderen. Daaronder zie je de verschillende onderdelen waaruit dit object bestaat. Deze onderdelen noemen we Components. Elk object heeft een Transform Component. Hierin kan je de positie (Position), draaiing (Rotation) en grootte (Scale) van het object instellen.

De Camera staat op het begin op positie 0,0. Dit is het midden van de scene. De X is de horizontale positie (van links naar rechts) en de Y de verticale positie (van boven naar beneden). Als je het getal dat bij X staat kleiner maakt gaat het object naar links en als je het groter maakt gaat het naar rechts. Als je het getal bij de Y groter maakt gaat het object omhoog en als je het kleiner maakt gaat het naar beneden. Het derde getal, Z, is de diepte positie (van voor naar achter) van het object, maar dat wordt vooral in 3D gebruikt dus daar hoef je nu nog niet op te letten.


In het Camera component kan je weer andere dingen instellen, zoals de Background Color  (achtergrond kleur) die de Camera laat zien als je op start drukt en de Size (grootte) van de camera. Klik op het blauwe vlakje achter Background Color en kies dan een kleur die je als achtergrond in wil stellen. De Size en andere dingen zijn voor nu nog niet belangrijk, dus die kan je met rust laten.


Onderaan in het scherm zie je het laatste belangrijke onderdeel, de Assets (3). Hierin zet je alles wat je nodig hebt om je spel te maken, zoals sprites (plaatjes), scenes (levels), scripts en geluidseffecten. Je ziet hier ook nog een ander tabblad, de Console. Hier zet de computer berichten zoals foutmeldingen. Het nieuwste bericht verschijnt ook in de onderste balk van het scherm, maar als je alle berichten wil zien moet je op Console klikken.


Elk object bestaat uit een aantal Componenten. In de volgende les leer je wat deze componenten zijn en hoe je je eigen objecten kan maken. Klik hier om naar de volgende les te gaan.

Categorieën: Basislessen

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties