Ingewikkeldheid: Unity C#
Benodigde Modules: Geen
In deze module ga je stekels toevoegen die ervoor zorgen dat het level opnieuw start wanneer de Player er tegenaan botst.
Je hebt om te beginnen weer een plaatje nodig. Deze kan je zelf zoeken/maken of je kan een van deze voorbeelden gebruiken:
Zet dit plaatje in de Assets en sleep het vanaf daar naar de plek in je level waar je hem wil hebben. Er zal dan weer een object gemaakt worden met een Transform en SpriteRenderer component. Dit object is nu dus alleen nog maar een plaatje met een bepaalde positie in het level.
Voeg nu een BoxCollider2D component toe zodat de Player tegen de stekels aan kan botsen. Je zal zien dat het groene lijntje dat aangeeft welk gedeelte van het object tegen andere dingen aan kan botsen veel groter is dan het plaatje. Om dit aan te passen klik je bij het BoxCollider2D component in de Inspector van het stekel object op de knop bij Edit Collider. Met de kleine vierkantjes op het groene lijntje kan je dan de vorm van de collider aanpassen.
Voeg daarna ook het Gevaar script toe dat je tijdens de basislessen hebt gemaakt. Dit script kan je voor alle objecten gebruiken die ervoor moeten zorgen dat het level opnieuw begint wanneer de Player er tegen aan botst. Omdat het Gevaar script de OnTriggerEnter2D() methode gebruikt moet je bij het BoxCollider2D component nog wel IsTrigger aanklikken.
Je kan nu uittesten of de stekels werken en het level opnieuw begint wanneer de Player ze aanraakt. Vergeet niet om een prefab te maken van de stekels door het object vanuit de Hierarchy lijst links naar de Assets te slepen. Daarna kan je die prefab weer vanuit de Assets in je level neerzetten om meer stekels te maken. Dan hebben ze meteen de componenten die nodig zijn.