Ingewikkeldheid: Unity C#
Benodigde Modules: Geen
Tot nu toe heb je alles in hetzelfde level (scene) gedaan. In deze module leer je hoe je meer levels toe kan voegen aan je game.
Om een nieuw level te maken klik je met je rechtermuisknop in de Assets en ga je naar Create -> Scene. Geef het nieuwe level een naam, bijvoorbeeld ‘level2’. Het is handig om de Scene namen zo simpel mogelijk te houden zodat je het minder snel verkeerd kan typen.
Ergens in de Assets zal ook al de Scene staan van het level waar je tot nu toe mee bezig bent geweest, waarschijnlijk in een map die Scenes heet. De naam zal SampleScene (Voorbeeld Scene) zijn. Sla eerst het level op met Ctrl-S en dan kan je de naam van die scene ook veranderen, bijvoorbeeld naar ‘level1’.
Als je nieuwe levels maakt moet je ze ook eerst aan de Build toevoegen, zodat Unity weet dat ze onderdeel moeten zijn van je spel. Als je dit niet doet kunnen ze niet geladen worden. Om dit te doen ga je linksboven in Unity naar File en dan naar Build Settings…. Hier zie je nu onder andere een lijst met alle scenes die onderdeel zijn van je spel: Scenes In Build. Je eerste Scene zal hier al in staan. Sleep vanuit de Assets nu ook de nieuwe scene in deze lijst:
Als je in dit nieuwe level objecten toe wil voegen is het handig om eerst prefabs te maken van de objecten die je in het eerste level hebt gemaakt, als je dat nog niet gedaan had. Het handige van prefabs is dat je ze ook in nieuwe levels kan zetten en ze meteen alle componenten en instellingen hebben die ze in het andere level ook hadden. In het nieuwe level kan je nu dus de prefab van het Player object en wat blokjes om op te staan neerzetten.
Als je nu in je eerste level een object toe wil voegen waarmee de Player naar het volgende level kan gaan moet je de Deur module hierna doen.