Dit zijn de bonusopdrachten die bij les 3 horen. De bonusopdrachten zijn een extra uitdaging en test om te kijken of je de les goed begrepen hebt. Probeer ze eerst te maken zonder de oplossing die er onder staat te bekijken. Als het niet lukt of als je wil controleren of je het goed gedaan hebt kan je de oplossing bekijken. Als het met de oplossing nog niet lukt kan je onderaan deze pagina een vraag stellen.


Opdracht 1: Folders

Je hebt nu een redelijk aantal assets toegevoegd aan je game: verschillende sprites, scripts, prefabs en scenes. Om alles overzichtelijk te houden kan je in je asset folder mappen aanmaken om de verschillende soorten assets te sorteren. Dit doe je door met de rechtermuisknop te klikken in het Assets venster en dan naar Create -> Folder te gaan. Maak zo’n folder voor je Sprites, Scripts en Prefabs en stop de bijbehorende assets er in.

Oplossing


Opdracht 2: FlipX

Of de Player nu naar links of naar rechts loopt, hij kijkt altijd dezelfde kant op en dat ziet er een beetje raar uit. In het Sprite Renderer component van de Player is een optie die flipX heet. Dit is een variabele van het type bool en kan dus waar of niet waar zijn. Als hij waar is zal de sprite in horizontale richting gespiegeld worden en zal de Player dus de andere kant op kijken. Als je een sprite voor de player hebt gekozen die horizontaal symmetrisch is heeft dit geen effect en hoef je deze bonus opdracht niet te doen. In de code moet je een SpriteRenderer variabele maken voor het Sprite Renderer component van de Player. Noem deze Renderer. Doe dit op de plek in de code na de if() waarin je kijkt of de toets voor naar links of rechts bewegen is ingedrukt. Zorg er met { } haakjes voor dat die if() voor meerdere regels geldt, zoals je in de dubbelsprong bonus opdracht van les 2 hebt gedaan. Zet tussen die { } haakjes de regel code die de xsnelheid aanpast en een regel waarin je Renderer.flipX op true of false zet. Vergeet niet in Unity de Renderer variabele in te stellen!

Oplossing


Opdracht 3: Materials

Je hebt misschien gemerkt dat de Player af en toe blijft ‘plakken’ aan de zijkant van blokjes. Dit komt doordat het materiaal dat standaard ingesteld is bij een Rigidbody frictie heeft. Om dit op te lossen moet je een nieuw soort asset maken die Physics Material 2D heet. Klik met de rechtermuisknop in je Assets, ga dan naar Create en selecteer dan Physics Material 2D. Als je deze gemaakt hebt en er dan op klikt zie je in de Inspector twee dingen: Friction en BouncinessFriction zorgt ervoor dat objecten niet eeuwig door blijven glijden en Bounciness zorgt ervoor dat een object kan stuiteren. Zet Friction op 0 om ervoor te zorgen dat je Player niet meer blijft plakken. Voeg dan dit Physics Material 2D toe aan het Rigidbody 2D component van de Player (in het vakje achter Material). Probeer ook eens de Bounciness te veranderen om de Player te laten stuiteren.

Oplossing

Categorieën: Bonusopdrachten

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties