De vorige les heb je een script gemaakt en voor het eerst de programmeertaal C# gezien. In deze les ga je je eerste instructie aan de computer geven in de programmeertaal. Dingen die we in programmeertaal schrijven noemen we ook wel code.
Tussen de { } haakjes die bij de class horen zie je twee blokjes tekst. In het ene blokje staat Start, in het andere blokje Update. Deze blokjes noemen we methodes. Een methode is een lijstje met instructies die de computer op een bepaald moment moet uitvoeren.
Dingen die je tussen de { } haakjes van de Start methode zet worden uitgevoerd zodra de game begint. De instructies tussen de { } haakjes van de Update methode worden de hele tijd door uitgevoerd. Achter de namen van de methodes staan ook normale ( ) haakjes, maar daar doen we nu nog niets mee. Het is wel belangrijk om te leren dat achter de naam van een methode altijd ( ) haakjes moeten komen.
De groene tekst boven de methodes zijn commentaar voor de programmeur en worden door de computer niet gelezen. Als je zelf commentaar wil toevoegen moet je de regel beginnen met //. Het commentaar dat er nu staat kan je zonder problemen verwijderen.
Met de eerste regel code die je gaat schrijven gaan we testen of alles werkt. Tussen de { } haakjes van de Start methode schrijf je print(“Hallo”);
print() is net als Start() en Update() een methode. Dit kan je zien aan de haakjes die er achter staan. Tussen deze haakjes kan je een stukje tekst neerzetten en dat wordt dan als bericht verstuurd. Het stukje tekst moet tussen aanhalingstekens ” “ staan, want daardoor weet de computer dat je tekst bedoelt. Achter elke regel code komt een puntkomma ;. Op je toetsenbord staat die naast de L. Dit mag je nooit vergeten, want anders weet de computer niet wanneer de regel code geëindigd is. Als je het wel vergeet zal Visual Studio je onderin het scherm, in de Error List een waarschuwing geven.
Om te testen of alles werkt sla je nu dit script op met de toetsenbord-combinatie ‘ctrl + s’ of door bovenin het scherm naar ‘File -> Save Assets\Player.cs’ te gaan. Als je nu terug gaat naar Unity en op de startknop drukt zal als het goed is onder in het scherm en in de Console het bericht ‘Hallo’ komen te staan:
Je hebt nu de computer de eerste instructie gegeven! In de volgende les gaan je leren hoe je de computer dingen kan laten onthouden, bijvoorbeeld stukjes tekst en getallen die je later in de code wil gebruiken. Klik hier om naar de volgende les te gaan.