Ingewikkeldheid: Unity C#
Benodigde Modules: 3D Schieten
In deze module ga je een blok maken dat in stukken uiteen spat als er op geschoten wordt. Dit kan je bijvoorbeeld gebruiken om obstakels te maken in je wereld die je kapot moet schieten.
Om te beginnen maak je een nieuw blok in Unity met het + symbool linksboven bij de Hierarchy en dan 3D Object -> Cube. Voeg hier een Rigidbody component aan toe. Sleep het dan vanuit de Hierarchy naar de Assets om er een Prefab van te maken.
Maak nu nog een Cube aan en verander bij dit object in het Transform component de X, Y en Z waardes bij Scale totdat het de grootte heeft die je wil. Onthoud deze waardes; deze ga je straks weer gebruiken.
Maak nu een script aan met de naam Breekblok. In dit script ga je ervoor zorgen dat als een projectiel het blok aanraakt het blok ontploft. De ontploffing is het maken van net zoveel van de kleine blokjes als het grote blok uit was opgebouwd. Omdat deze dan allemaal dicht op elkaar zijn zullen ze door de Physics van Unity uit elkaar spatten.
Dit is het script voor het breekblok, met commentaar bij elke regel code: