Ingewikkeldheid: Unity C#
Benodigde Modules: Geen
Dit is de eerste module voor het werken aan een 3D spel. In veel dingen werkt 3D ongeveer hetzelfde als 2D, maar veel dingen zijn een stuk ingewikkelder, doordat je met 3D niet alleen maar horizontaal en verticaal kan bewegen, maar ook in de diepte. Wat ook moeilijker is is het vinden of maken van Assets, omdat je in plaats van simpele sprites nu 3D modellen gebruikt. Animaties maken met 3D modellen is ook een stuk ingewikkelder.
Om je eerste 3D model te maken, het model van de speler, ga je het programma MagicaVoxel gebruiken. Dit programma werkt met allemaal kleine blokjes (voxels) waarmee je je 3D model opbouwt. Voxels kan je zien als de pixels waar 2D plaatjes uit opgebouwd zijn, maar dan in 3D.
MagicaVoxel kan je downloaden op deze site. Klik op de knop waar (Latest) staat en dan op de win64 versie om dit programma te downloaden. Je moet dit .zip bestand nog wel even uitpakken, maar je hoeft het niet te installeren. Dubbelklik op het MagicaVoxel.exe bestand in de uitgepakte map om het programma te starten
Als het goed is zie je als je het programma opstart een grote kubus in het midden van het scherm, met allemaal knopjes eromheen:Het gedeelte van het scherm met de rode 1 is waar je het model gaat maken en waar je kan zien wat je aan het doen bent. Rechts bovenaan (waar hier 80 80 80 staat) kan je instellen hoe groot de grenzen van het model zijn. Het knopje rechts daarvan zorgt ervoor dat de grenzen precies om je model passen. Dit doe je als je klaar bent met het model.
Bij de rode 2 kan je uit je palet met kleuren kiezen welke kleur nieuwe blokjes hebben of in welke kleur je bestaande blokjes wil verven. Onderaan kan je op Color klikken om een nieuwe kleur aan het palet toe te voegen, als het palet niet de kleuren heeft die je wil gebruiken.
Bij de rode drie kan je je verschillende werktuigen kiezen waarmee je je 3D model gaan maken. Als je op Attach klikt kan je nieuwe blokjes toevoegen. Met Erase verwijder je juist de blokjes. Met Paint kan je bestaande blokjes een andere kleur geven. De verschillende knopjes daarboven en daaronder geven je verschillende manieren om de blokjes of de verf aan te brengen. Je kan bijvoorbeeld per blokje werken, maar ook in grotere vlakken of in lijnen en andere vormen. Dit is vooral een kwestie van de verschillende dingen uitproberen en kijken welke dingen je fijn vindt om mee te werken.
Bij de rode 4 kan je dingen doen die het hele 3D model aanpassen. Bijvoorbeeld alles verwijderen (Clear) of juist alles opvullen (Full) of het model spiegelen of draaien.
Bij de rode 5 zijn de dingen waarmee je je model kan opslaan en exporteren in verschillende bestandstypes. Exporteren doe je door op Export te klikken onderaan dit paneel. Voor Unity werkt het .obj bestandstype het beste.
Klik nu op Clear om alles te verwijderen zodat je met een leeg model kan beginnen. Omdat we later een ander programma gaan gebruiken om het model te animeren is het belangrijk dat je je model ongeveer de verhoudingen van een mens geeft, dus een rechtopstaand model met twee benen, twee uitgestrekte armen (een ‘T-Pose‘) en een nek met een hoofd erop. Verder mag je alles zelf bepalen, dus probeer vooral allerlei dingen uit.
Als je klaar bent exporteer dan het model als .obj en plaats het in de Assets map van je Unity project. Het is ook handig om in die map een nieuwe map te maken voor 3D Modellen. Vanuit de Assets map kan je dan je 3D model in de Scene slepen zodat het een object wordt waar je componenten aan toe kan voegen.
In volgende modules ga je leren hoe je model kan bewegen en leer je hoe je animaties toe kan voegen.