Ingewikkeldheid: Unity 2 out of 5 stars C# 3 out of 5 stars

Benodigde Modules: 3D Gevaar en Vijanden


In deze module ga je de mogelijkheid toevoegen om de vijanden en speler weg te duwen. Om dit te testen ga je ook een aanval toevoegen waarmee de speler vijanden die voor de speler staan weg kan duwen: de Force Push. Je gaat ook Particles toevoegen voor een mooi effect.


Om te beginnen ga je aan de Vijand klasse een methode toevoegen waarmee je hem knockback kan geven en dus weg kan duwen. Deze methode kan je ook in de Player klasse toevoegen, zodat je later ook effecten kan hebben die de speler wegduwen.


In de Player klasse voeg je nu de volgende variabelen toe:

De PushKracht is de kracht waarmee de vijand weg wordt geduwd. De PushRadius is de grootte van de bol waarmee je kijkt welke vijanden dichtbij genoeg zijn. De PushAfstand is hoe ver weg deze bol van de speler staat. De VijandLayers Layermask zorgt ervoor dat je in kan stellen dat alleen de vijanden geraakt kunnen worden. De ForceParticles zijn het effect dat je straks gaat maken.

Voeg nu onderaan in de Update methode het volgende toe:


Ga nu terug naar Unity en klik met je rechtermuisknop op je speler, ga naar Effects en dan Particle System. Als het goed is zie je nu een hoop witte vlokjes die in een kegelvorm van de speler wegvliegen. Om het meer te laten lijken op wat we willen kan je de Particles instellen als het volgende voorbeeld, maar je mag natuurlijk ook zelf dingen uitproberen.

Om ervoor te zorgen dat de Force Push en de Particles overeen komen, kan je een Gizmo toevoegen die laat zien waar de bol is die de Speler maakt. Voeg daarvoor de volgende code toe onderin je Player klasse:

Je kan de Particles ook een andere vorm geven. Als je een plaatje wil gebruiken, zoals de cirkeltjes die in het voorbeeld gebruikt zijn maak je een nieuw Material en sleep je dat plaatje naar het vakje voor Albedo. Zet dan bovenaan in de Inspector de Shader op Sprites > Default. Stel dan dit nieuwe Material in bij Material in de Renderer van het Particle System.


Als alles goed is gedaan en ingesteld kan je nu vijanden wegduwen met een Force Push! Je kan met de dingen die je nu geleerd hebt misschien ook andere variaties bedenken, bijvoorbeeld een push in een cirkel om je heen, of een object dat je afschiet dat vijanden wegduwt vanaf de plek waar het de grond raakt.

Categorieën: Uncategorized

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties