Ingewikkeldheid: Unity C#
Benodigde Modules: 3D Speler Animaties
In deze module ga je de bomen maken die de speler kan omhakken om daarmee hout te krijgen. Hoe je dit hout wil gebruiken mag je zelf bedenken. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken om dingen te bouwen in de Blokken Bouwen module.
Om te beginnen heb je objecten nodig in Unity voor de bomen, de houtblokken en de bijl. Verder heb je ook nog een animatie nodig die de speler afspeelt tijdens het houthakken. Deze objecten kan je maken met de ingebouwde 3D objecten in Unity, zoals cylinders, bollen en kubussen, maar je kan natuurlijk ook je eigen 3D modellen maken (bijvoorbeeld met MagicaVoxel) of de 3D modellen ergens anders vandaan halen (bijv. polygone.art).
Als je wil dat de boom een stronk achterlaat nadat je hem hebt omgehakt dan moet je nog een extra (deel van het) model hebben dat niet vernietigd wordt in het script van de boom.
Zorg dat de boom een Collider heeft. Zorg dat de bijl een Collider heeft waarbij Is Trigger aan staat. Zorg dat het Houtblok een Collider en een Rigidbody heeft. Zet bij deze Rigidbody de Drag op 10, zodat het blok niet snel wegrolt. Maak een Prefab van dit object. Maak de bijl een kind object van de hand van de Speler in het ‘skelet’ dat Mixamo gemaakt heeft en plaats het op de juiste Position en Rotation.
Vind weer een animatie op Mixamo en noem deze Chop. Voeg deze toe aan de Animation Controller van de Speler en maak een transition terug naar de Idle Animation. Zorg dat bij deze transition Has Exit Time aan staat. Zorg dat in de Animation zelf Loop Time aan staat.
Voor de Hout Teller maak je een nieuw object in het Canvas. Kijk bij de Muntjes module hoe je dit doet.
Om alles te laten werken heb je 4 korte scripts nodig: Een script voor de Boom, voor de Houtblokken, voor de Bijl en voor de teller die bijhoudt hoeveel hout je in totaal hebt. Verder moet je nog een kleine aanpassing maken in de Speler klasse. In de scripts staat weer per regel als comment wat de regel doet.
HoutTeller:
Boom:Het HoutObject is hier de Prefab van het houtblok dat de speler op kan pakken.
Hout:
Bijl:
Voeg dit toe onderaan in de Update methode van de Speler:
Je kan hier ook een andere knop dan H kiezen, bijvoorbeeld een van de muisknoppen met Input.GetMouseButton(0).
Voeg nu de scripts toe aan de juiste objecten en stel de variabelen van deze scripts in zoals je ze wil hebben. Als je alles goed hebt ingesteld hebt zou je nu moeten kunnen houthakken!