Dit zijn de bonusopdrachten die bij les 1 horen. De bonusopdrachten zijn een extra uitdaging en test om te kijken of je de les goed begrepen hebt. Probeer ze eerst te maken zonder de oplossing die er onder staat te bekijken. Als het niet lukt of als je wil controleren of je het goed gedaan hebt kan je de oplossing bekijken. Als het met de oplossing nog niet lukt kan je onderaan deze pagina een vraag stellen.


Opdracht 1:  Sprite Grootte

Om ervoor te zorgen dat sprites van verschillende groottes mooi bij elkaar passen kan je in Unity aanpassen hoeveel pixels van een sprite gelijk moeten zijn aan een meter in het spel. Dit kan je in de Inspector instellen bij Pixels Per Unit als je op een sprite in je Assets folder klikt. Standaard staat dit op 100, maar dat is alleen maar juist als je een sprite van 100 bij 100 pixels hebt. Als je bijvoorbeeld een sprite van 70×70 pixels hebt en je zet ze in Unity een meter van elkaar dan zit er ruimte tussen. Verander de Pixels Per Unit van de sprite die je voor het blokje in Les 1 hebt gebruikt zodat het gelijk is aan de afmetingen van de sprite. De afmetingen van de sprite staan onder de Inspector als je erop klikt. Als je het op ingesteld, klik dan op Apply in de Inspector.

Oplossing


Opdracht 2: Blokjes Netjes neerzetten

Nu je de grootte van de blokjes goed hebt ingesteld kan je ze netjes in je scene neerzetten. Hiervoor moeten ze in het bij de X en Y waarde van de Position in het transform component van de Inspector hele getallen zonder cijfers achter de komma. Een blokje met Position X = 0 en Y = 0 zal in het midden van je scene staan. Een blokje met Position X = 1  en Y = 0 zal 1 meter naar rechts staan. Met -1 als X zal het blokje naar links staan. Een Y waarde boven de 0 zal het blokje omhoog zetten en een Y waarde onder de 0 naar beneden. Als je de Prefab van je blokje op X = 0 en Y = 0 instelt en je sleept hem in de Hierarchy zal hij precies in het midden van de Scene verschijnen. Vanaf daar kan je hem met ctrl ingehouden verslepen en dan zal hij alleen met sprongen van 1 meter verplaatsen. Dit werkt alleen als je linksboven de Move Tool (of de Multi Tool) hebt geselecteerd. Zo kan je netjes je level bouwen! Bouw voor deze opdracht ergens in je level een net rijtje van 5 blokjes naast elkaar.

Oplossing


Opdracht 3: Uitgebreide Prefabs

Naast prefabs die bestaan uit 1 object kan je ook prefabs maken van verschillende objecten die bij elkaar horen. Om Unity te laten weten dat verschillende objecten bij elkaar horen kan je in de Hierarchy het ene object op het andere slepen. Het object waar je het andere object op sleept wordt dan de parent (ouder) en het object dat nu bij de parent hoort wordt een child (kind). Voor deze opdracht gaan we grotere bouwblokken maken door prefabs te maken die uit meerdere blokjes bestaan. Maak voor deze opdracht van het rijtje van 5 blokjes dat je in de vorige opdracht hebt gemaakt een prefab door in de Hierarchy een van de blokjes de parent te maken door de andere vier blokjes erop te slepen.

Oplossing

Categorieën: Bonusopdrachten

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties