Ingewikkeldheid: Unity 1 out of 5 stars C# 0 out of 5 stars

Benodigde Modules: Geen


In deze module ga je een doos maken die de Player weg kan duwen. Deze kan je in je levels gebruiken bijvoorbeeld om dingen te blokkeren, als opstapje om ergens bovenop te kunnen komen of om in een gat te duwen zodat de Player hem dan kan gebruiken om over het gat heen te komen.


Eerst heb je weer een plaatje nodig. Deze kan je zelf weer zoeken/maken of je kan een van deze voorbeelden gebruiken:

         

Zorg dat je dit plaatje in de Assets neerzet en sleep het dan vanuit daar in je level. Je krijgt dan weer een nieuw object dat de naam krijgt van de bestandsnaam van het plaatje. Aan dit object zitten alleen een Transform component en een SpriteRenderer component, dus het is alleen nog maar een plaatje dat op een bepaalde plek in het level staat.

Om ervoor te zorgen dat je de doos kan duwen moet je het component toevoegen dat ervoor zorgt dat de doos tegen dingen aan kan botsen en het component dat ervoor zorgt dat de doos zal kunnen bewegen. Weet je nog welke componenten dit zijn? Als je het weet kan je ze toevoegen aan het object. Als je het niet meer weer kan je teruggaan naar de basisles over componenten of hieronder op de oplossing klikken.

Oplossing

Voor het botsen voeg je een Collider2D component toe. Omdat de doos een vierkante vorm heeft gebruik je een BoxCollider2D.

Voor het bewegen voeg je een Rigidbody2D component toe.


Als je dit gedaan hebt kan je nu testen of de doos werkt zoals je wilt. Bij Scale in het Transform component kan je de grootte van de doos aanpassen door de getallen die daar bij X en Y staan groter te maken. Als je de getallen verschillend maakt maak je van de vierkante doos een rechthoek.

In het component dat ervoor zorgt dat de doos kan bewegen kan je bij Mass ook aanpassen hoe zwaar de doos is. Als je hier een hoog getal neerzet wordt het moeilijk voor de Player om de doos weg te duwen.

 

Categorieën: Modules

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties