Ingewikkeldheid: Unity 2 out of 5 stars C# 2 out of 5 stars

Benodigde Modules: 3D Speler Bewegen


In deze module ga je muntjes toevoegen aan je spel en ook een muntjesteller UI tekst die laat zien hoeveel muntjes je tot nu toe verzameld hebt.


Begin met het maken van de volgende twee scripts, voor de MuntjesTeller en het Muntje. Maak de MuntjesTeller eerst, want in het Muntje script moet je dingen uit dat script gebruiken. In het groen staat weer commentaar met wat elke regel doet.

MuntjesTeller script:

Muntje script:

Als je deze twee scripts hebt gemaakt ga je weer naar Unity.


Je kan zelf een muntje 3D model maken met bijvoorbeeld MagicaVoxel zoals je het speler model hebt gemaakt, maar je kan ook in de Hierarchy -> + -> 3D Object-> Cylinder doen om een cylinder te maken en deze dan aanpassen door bij de Scale de Y klein te maken (bijv. 0.1)en bij Rotation de X op 90 te zetten:

Verwijder het Capsule Collider component en voeg een Mesh Collider component toe. Vink in dit component Convex en Is Trigger aan. Als het goed is zie je nu wat nettere groene lijntjes om het muntje heen als Collider.

Ga nu in de Hierarchy naar + -> UI -> Text -TextMeshProUGUI. Hiermee maak je een tekst object aan. Voeg aan dit tekst object het MuntjesTeller script toe. Bij de Rect Transform klik je op het vierkantje links en zet je hem op de linkerbovenhoek. Stel ook de positie in als hier:

Je kan het Text component ook instellen als in het plaatje, maar je kan ook zelf dingen uitproberen totdat je iets hebt wat je mooi vindt. Onderin de Inspector bij het materiaal kan je bijvoorbeeld een Outline instellen om een randje om de tekst heen te krijgen. Dit zorgt ervoor dat de tekst altijd goed te lezen is ook als achter de tekst andere dingen of kleuren te zien zijn.

Als je dit gedaan hebt kan je het muntje oppakken en wordt deze als het goed is opgeteld door de MuntjesTeller!


Om het muntje iets mooier te maken kan je nog een paar regels toevoegen aan het script om het te laten draaien: