Ingewikkeldheid: Unity 4 out of 5 stars C# 4 out of 5 stars

Benodigde Modules: 3D Basis Unity


In deze module ga je leren hoe je gevaarlijke dingen zoals vijanden toe gaat voegen aan je spel. Je begint met objecten die niet bewegen en gaat daarna verder met bewegende vijanden.


Om te beginnen maak je een standaard Gevaar script dat je aan alle gevaarlijke objecten toe kan voegen. Om dat script te kunnen maken voeg je de volgende methode toe onderaan in je Speler klasse:

Om de SceneManager klasse te kunnen gebruiken moet je bovenaan in je script using UnityEngine.SceneManagement; hebben staan.

Als je deze methode in je Speler klasse gemaakt hebt kan je het Gevaar script maken:Dit script werkt dus zowel met standaard Colliders als met Colliders die je als Trigger hebt ingesteld.


Het eerste dat je met dit script gaat doen is onder de wereld die je hebt gemaakt een vangnet maken dat ervoor zorgt dat als de Speler van de wereld afvalt, het level opnieuw begint. Je kan hiervoor een Cube object maken (en die de kleur van water of lava geven) of je kan een Empty game object maken en daar een Box Collider aan toevoegen. Maak dan de X en Z scale van dat object groot en zorg dat het onder je wereld staat. Vergeet ook niet het Gevaar script toe te voegen!

Je kan op deze manier ook op de grond gevaarlijke zones maken waar de Speler overheen moet springen:


Nu je stilstaande gevaarlijke objecten hebt gemaakt is het de beurt aan bewegende vijanden. Maak hiervoor het volgende script.

Veel dingen hierin zijn hetzelfde als in de Speler klasse. Het grote verschil is dat in plaats van de beweging aan de hand van de Input te doen, de beweging nu wordt gedaan door de richting waarin de Speler zich bevindt te berekenen. Het springen gebeurt zodra er iets bij het hoofd van de Vijand bevindt. Hiervoor werk je met Layers. Layers zijn een manier om objecten in groepen in te delen. De layer van elk object kan je instellen rechtsboven in de Inspector. Daarboven bij Layers kan je nieuwe Layers maken. Maak nu Layers voor de Grond, Speler en Vijanden en stel de juiste objecten in op de juiste layers.

Voeg nu het Vijand en het Gevaar script toe aan een nieuw 3D model. Als je dat niet hebt kan je dat maken in de module 3D Model Maken met MagicaVoxel. Je kan om te testen ook weer je Speler model gebruiken, of gewoon een Capsule Object. Vergeet ook niet een Capsule Collider en een Rigidbody toe te voegen.

 

Categorie├źn: Uncategorized

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties